Kaikki blogit puheenaiheesta Yksityisautoilu

Lapissa et pärjää ilman autoa!

Ranskassa kymmenet tuhannet ihmiset osallistuivat polttoaineen hinnankorotusta vastustaneisiin mielenosoituksiin. Mielenosoituksissa on loukkaantunut yli 500 ihmistä ja menehtyi yksi.

 

Meillä Suomessa onneksi edelleen luotetaan kynän tai tässä tapauksessa tietokoneen näppäimistön voimaan. Diesel-veron poistoa vaatinut kansalaisaloite keräsi 57000 allekirjoitusta alle päivässä.

 

Viiksihipsterit kurittavat maaseutua ja autoilijoita

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari on viime viikkoina paljastanut puolueensa kynnyskysymykset vaatimalla polttomoottoriautojen käytön ja maahantuonnin kieltämistä, lihansyönnin rajoittamista ja kansallista lentoveroa.

Vihreät kurittavat maaseutu-Suomea. Vihreille ei riitä, että maaseudun elinkeinoa yritetään heikentää lihansyöntiä rajoittamalla, vaan järkevä liikkuminenkin yritetään estää.

Moraalisäteily ja mörrin pylly

Moraalisäteily on helppoa, kun se ei kosketa itseä. Kaikilta muilta voidaan vaatia kyllä. Kuhan ei koske itseä. Ja kuhan ei asu nörtin pyllyssä. Anna Kontula with style. Tai enemminkin ilman. Kommunistinen malli, jossa valtio määrittää, kuka saa ajaa autoa. https://www.verkkouutiset.fi/anna-kontula-valtion-pitaa-paattaa-kuka-saa... Jihaa. Onkohan arvoisalle kansanedustajalle tullut mieleen oman kuplan ulkopuolinen elämä? Ehdotus on nimittäin telluksen ulkopuolinen.

Lahkolaisuuden henki

Vasemmisto-oppositiosta Timo Harakka (sd.) ja Ozan Yanar (vihr.) ovat kritisoineet kovaan ääneen hallituksen päätöstä keventää ajoneuvoveroa 50 miljoonalla eurolla vuoden 2020 alusta lähtien. Ajoneuvoveron keventämisen lisäksi hallitus on keventänyt autoveroa sadoilla miljoonilla euroilla. Veronkevennykset on painotettu vähäpäästöisille autoille.

"Vastuu ympäristöstä kuuluu kansalle" - Suomalaisen energiapolitiikan alkeet

Tuntemamme sivilisaatio on tulossa päätökseensä, ja todennäköisyydet ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi pienenevät joka minuutti. Pieni viisimiljoonainen kansa on kuitenkin päättänyt taistella vastaan. Ilkeä ja saastuttava yksityisautoilu on pian historiaa kun vihreät, siniset ja punaiset verottavat sen kuoliaaksi. Viimeiset autot kulkevat öljyn sijasta ekologisesti sähkömoottorilla, eli hiilellä, turpeella tai puulla.

Puolustan yksityisautoilua

Tämä hallituskausi on ollut ennätyksellinen monin tavoin. Työllisyys on kasvanut Jari Lindströmin kaudella yli odotusten, ja tavoite 110 000:sta uudesta työpaikasta meni rikki jo kesällä. Talous on kasvanut, veroaste laskenut ja kansalaisten arki helpottunut normienpurun avulla. Puolustukseen ja poliisivoimiin on kohdennettu lisää resursseja, jotta suomalaisten turvallisuus taataan. Myös maahanmuuttopolitiikassa on tehty nyt kauan kaivattuja kiristyksiä.

Liikkuminen palveluna (MaaS) -liikeideoiden heikkoudet

Yksityisautoilun vähentämiseksi on monissa maissa tutkittu houkuttelevampia joukkoliikennemalleja ja mobiilipalveluita, joilla auton omistamisen sijasta asiakkaat voisivat tilata liikkumispaketteja, jotka voisivat koostua sekä joukkoliikenne-, pyöräily-, autonvuokraus ja taksimatkavaihtoehdoista. Suomessa asiaa on käsitellyt esimerkiksi Sonja Heikkilä runsaan kolmen vuoden takaisessa diplomityössään "Mobility as a Service - A Proposal for Action for the Public Administration, Case Helsinki".

Hallitus hutiloi liikenteen uudistukset

Liikenteen sujuvuus on yhteiskuntamme toiminnan perusedellytys. Valtiovallan tulee huolehtia siitä, että pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassamme ovat liikenneverkko ja edellytykset kansalaisten tasa-arvoiselle liikkumiselle kunnossa. Nykyinen hallitus on kerta toisensa jälkeen osoittanut tässä asiassa tempoilua ja ideologian asettamista tosiseikkojen edelle.

Onko vihreä vihreää? Pari sanaa autoilusta ja Malmin lentokentästä

Eteeni osui Ilta-Sanomien uutinen Vihreiden autoiluvastaisuudesta ja seuraava kappale "Suomen Kuvalehden mukaan on vaikea välttyä tulkinnalta, että Helsinkiin suunnitellut suuret ns. vihreää aatetta peilaavat liikennemuutokset kärjessään pikaraitiotie sekä ns. kaupunkibulevardit (eli moottoriteiden suunniteltu alentaminen kaduiksi), maksoivat vihreille poliittisesti sen, ”että lähes kaikille Helsingin suurille metsäalueille tuli kaavavaraus rakentamiselle”. http://www.is.fi/autot/art-2000005044698.html

Helsingin liikenteelle aiheutuvat kokonaisvaikutukset tutkittava

Helsingissä tulisi selvittää, miten autoliikennettä mullistavat suunnitelmat vaikuttavat ydinkeskustan saavutettavuuteen jatkossa.   

Tähän mennessä tapahtunutta:

Helsingin yleiskaavan yhteydessä päätettiin kaupunkibulevardien rakentamisesta. Niiden myötä puolitetaan Helsingin sisääntuloväylien ajoneuvoliikenteen välityskyky alentamalla nopeusrajoituksia ja muuttamalla eritasoliittymät liikennevalo-ohjatuiksi tasoliittymiksi. Bulevardien rakentaminen alkanee Vihdintiestä, mutta toteutus vie kaiken kaikkiaan vuosikymmeniä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä